Jak awansować? – 10 praktycznych wskazówek

jak awansować, awansować, jak awansować w korporacji, awans w korporacji, awans, wskazówki jak awansowaćNie czekaj – działaj i awansuj

Zastanawiasz się, jak zabrać się do planowania kariery? Chciałbyś awansować, ale nie wiesz, co jest ważne i od czego najlepiej zacząć? Chciałbyś wreszcie usłyszeć zdanie praktyka, który sam przeszedł tę ścieżkę i przetestował na sobie, co się sprawdza,  a do tego ma wieloletnie doświadczenie HR-owca?

Jeśli tak, to zapraszam do zapoznania się z 10 podpowiedziami, jak awansować. Dodatkowo klikając w nazwę wskazówki zostaniesz przekierowany do osobnego wpisu, który bardziej szczegółowo opisuje każdy punkt.

1. Odpowiedz sobie na pytanie: „W jakim celu chcę awansować?”

Może się wydawać, że to oczywiste pytanie, a jednak jest fundamentalne. Wielokrotnie pracując z klientami podczas coachingu przekonywałam się, że szczera odpowiedź na to pytanie była kluczowa. Dopiero wiedząc o co walczę, co DOKŁADNIE chcę zyskać poprzez awans (ja, a nie moje otoczenie), mogę zastanowić się, jaki awans zrealizuje moje oczekiwania i pragnienia… oraz czy na pewno będzie to awans. Poza samym wyznaczeniem właściwego celu, zbudowanie go na głębokim poznaniu swoich potrzeb zapewnia motywację, która w procesie realizacji jest niezastąpiona.

2. Bazuj na swoich mocnych stronach

Trudno o przyjemniejszą pracę niż taką, w której wykorzystujemy nasze mocne strony. Warto przyjrzeć się sobie, rozpoznać swoje mocne strony i starać się szukać pracy, podczas której będziemy jak największą ilość czasu bazować na naszych talentach. Wtedy jesteśmy na prostej drodze do sukcesu. Nie tylko będzie chciało nam się pracować, ale mamy szansę osiągać spektakularne wyniki i będziemy doceniani.

3. Miej postawę „nie ma rzeczy niemożliwych”

Praca w dużych organizacjach wiąże się z nieustanną zmianą, dlatego też nasza reakcja na nią jest bardzo istotna. Nowe obowiązki, projekty, role – jak na nie reagujesz? Z oporem czy z chęcią podejmujesz wyzwanie? Jeśli poważnie myślisz o awansie, warto byś zadbał o wyrażanie otwartej postawy wobec zmian. Tym bardziej, że jako przyszły kierownik sam będziesz je wprowadzał 😊

4. Bądź proaktywny i ucz się tego, co będzie Ci potrzebne w nowej roli

Proaktywność chyba zawsze będzie w cenie, dlatego nie bój się jej okazywać. Czemu nie zgłosić się do projektu poza działem albo samemu nie wymyślić jakiejś inicjatywy? Warto też proaktywnie przygotować się do stanowiska kierownika zdobywając wcześniej niezbędne umiejętności i doświadczenia. Może już dziś możesz wykonywać część obowiązków z roli, o której marzysz? Im więcej się nauczysz już teraz, tym bardziej oczywiste będzie, by awansować właśnie Ciebie.

5. Szukaj dużego obrazka, strategii

Specjalista może patrzeć wyrywkowo, natomiast kierownik już nie. Jeśli chcesz awansować, warto byś widział w otaczającym Cię świecie zawodowym większy obraz. Otrzymując i realizując projekty zadawaj sobie pytania: po co to robimy? co nam to da w przyszłości? jakie będzie to miało przełożenie na biznes? Już teraz naucz się patrzeć z lotu ptaka. Strategiczne myślenie będzie Twoim niekwestionowanym atutem podczas rekrutacji na wyższe stanowisko.

6. Miej własne zdanie

Być może jest to nieco kontrowersyjne, ale zachęcam Cię do posiadania i wypowiadania własnego zdania. Pozornie być może „przytakiwanie” się opłaca, ale według mnie szacunek osób „na górze” można zaskarbić sobie odwagą, a nie „lizusostwem”. Szczerze i otwarcie dzieląc się swoimi opiniami masz szansę stać się dla nich równorzędnym partnerem do dyskusji. Jednocześnie takim zachowaniem możesz też zyskać autorytet u Twoich współpracowników (być może w przyszłości Twoich podwładnych 😊).

7. Znaj swoją wartość i broń swoich granic

Warto nauczyć innych, jak mają Cię traktować. Zadbaj o swoją samoocenę i swoje granice. Nie pozwalając innym, by przekraczali Twoje granice, nie tylko okazujesz sam sobie szacunek, ale też budujesz swój autorytet wśród współpracowników. A jak myślisz, kto jest  lepszym kandydatem do awansu? Osoba silna wewnętrznie czy taka, która nie potrafi się bronić..?

8. Dbaj o relacje

Dobre relacje w pracy nie tylko sprawiają, że chce się nam do niej iść. Są bardzo cenne również z czysto pragmatycznego punktu widzenia. Ludzie to skarbnica wiedzy, pomysłów i „kół ratunkowych” w kryzysowych sytuacjach. Pomogą Ci nie tylko w drodze do awansu, ale także już po nim.

9. Dbaj o jakość i przekraczaj oczekiwania (buduj swój profesjonalny wizerunek)

Jakość pracy to Twoja wizytówka. Trudno awansować kogoś, kto jest autorem przeciętnych lub słabych projektów. Dlatego warto wyróżniać się dobrą jakością. Zachęcam też do pytania o oczekiwania względem Twojej pracy i następnie… przekraczania ich. Dzięki temu na Twój wizerunek będzie składać się nie tylko wysoki standard pracy i profesjonalizm, ale też wyjątkowe zaangażowanie.

10. Daj się zauważyć

Gdy kryjemy się w cieniu, mogą ominąć nas różne możliwości. Dlatego warto pozwolić innym zauważyć, jak dobrze pracujemy. Nie przesadnie, a z głową, strategicznie – w zaplanowany sposób. Niech wiedzą, co potrafisz…  i że realizujesz poprzednie 9 wskazówek 😊

 

Oczywiście nie na wszystko mamy wpływ (więcej czytaj tu), ale jak widzisz, droga do awansu wcale nie musi być taka trudna. Często wystarczy wiedzieć, co robić… i zacząć to wdrażać 😊

Powodzenia!!! 😊

 

A czy Ty korzystasz z powyższych wskazówek w drodze do awansu? A może masz własne, sprawdzone sposoby? Co jest dla Ciebie trudne, a co łatwe?