Relacje kierownika z zespołem
Z pewnością osób nastawionych na relacje nie trzeba przekonywać, że są one ważne w miejscu pracy. Dla tych pracowników dbanie o relacje jest ważne samo w sobie.
Są też osoby, które wolą zająć się pracą i nie nawiązują dużo kontaktów z innymi pracownikami. Osobie o takim nastawieniu może być trudno wykonywać niektóre obowiązki kierownika, ponieważ zarządzanie ludźmi jak wiadomo wymaga ciągłej pracy z innymi i rozmów. W takim przypadku jest to na ogół trudne i dla kierownika, i dla zespołu. Podwładni zazwyczaj muszą dopraszać się o informacje zwrotne czy nawet uwagę szefa.
Jeśli jesteś osobą zamkniętą w sobie warto nieco nad tym popracować, aby nie przeszkadzało Ci to w budowaniu relacji z Twoim zespołem (lub rozważyć, czy nie spełnisz się lepiej w innej roli, która pozwoli Ci bardziej wykorzystywać Twoje talenty – więcej o bazowaniu na mocnych stronach znajdziesz w tekście Jak powstaje spirala sukcesu?).
Dobre relacje w zespole sprawiają, że pracownikom chce się przychodzić do pracy i spędzać w niej czas. Dzięki przyjaznej atmosferze ludzie lepiej ze sobą współpracują, a zespół staje się bardziej efektywny (więcej o wpływie atmosfery pracy na motywację zespołu znajdziesz w sekcji Jak budować zmotywowany zespół? np. w tekście Co osłabia pracowników?).
Relacje w firmie
Żaden obszar czy dział w organizacji nie jest samotną wyspą. Zawsze z kimś współpracujemy. Od kogoś bierzemy informacje, komuś coś dostarczamy, razem coś opracowujemy.
Chciałabym Cię zachęcić do utrzymywania pozytywnych relacji z różnymi osobami w pracy, nie tylko w Twoim zespole. Warto nie zamykać się na inne działy i poznawać ludzi z innych obszarów. To samo w sobie może być interesujące i dawać wiele radości. Można spotkać wiele ciekawych osób i zobaczyć wiele nowych perspektyw.
Dla tych bardziej pragmatycznych zaznaczę, że te relacje nie jeden raz się przydadzą. W kryzysowych sytuacjach wielokrotnie wyszłam z kłopotów bez szwanku właściwie tylko dlatego, że miałam dobre relacje z ludźmi i chcieli mi pomóc. Prędzej czy później każdemu zdarza się jakiś błąd, jakaś zła decyzja. Jeśli płyniesz samotnie i masz złe relacje, nikt Ci nie pomoże. Mając dobre relacje masz szansę na koła ratunkowe. A nikt nie jest nieomylny.
Od razu uprzedzam, nic na siłę. Sztuczne relacje się nie utrzymają i raczej nie uzyskasz pomocy w trudnym momencie. Piszę tu o prawdziwych, fajnych relacjach. Gdy jedna strona lubi drugą i wzajemnie się wspierają, gdy jest taka potrzeba.
Zarówno w drodze do awansu jak i już na stanowisku kierownika (szczególnie stawiającego swoje pierwsze kroki w nowej roli) dobre relacje są bezcenne. Ludzie to kopalnia wiedzy i pomysłów. Może pomogą Ci przygotować się do rekrutacji, dadzą znać o projekcie, który podniesie Twoją wartość jako kandydata do awansu, podzielą się swoim wartościowym doświadczeniem albo zostaną Twoim mentorem… Możliwości jest nieskończenie wiele. Dlatego warto poświęcić czas na pielęgnowanie relacji. A same się nie rozwiną, same mogą jedynie podupadać.
A Ty dbasz o dobre relacje w pracy? Jak to robisz?
Jak awansować w korporacji?
Wskazówka nr 8: Dbaj o relacje