Jakie masz nastawienie do sukcesów i porażek?
Jako kierownik bardzo często wystawiasz na próbę poczucie własnej wartości. Codziennie podejmujesz wiele decyzji, mierzysz się z wyzwaniami i stawiasz czoło trudnym sytuacjom. Odnosisz sukcesy, ale też prawdopodobnie nie omijają Cię niepowodzenia. W końcu nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. W zależności od tego, gdzie dostrzegasz przyczyny zaistniałych wydarzeń wzrasta lub obniża się Twoja samoocena.
Osoby nastawione na sukces osiągnięcia przypisują własnym umiejętnościom (czynnik stały tkwiący w danej osobie). Natomiast źródła niepowodzeń upatrują w niedostatecznych wysiłkach (czynnik zmienny tkwiący w danej osobie) lub trudności zadania (czynnik stały tkwiący w sytuacji). Wraz z kolejnymi sukcesami zyskują pewność siebie. W końcu osiągnięcia są wynikiem ich umiejętności. To buduje i pozwala im dobrze radzić sobie z niepowodzeniami.
Osoby nastawione na porażkę uważają, że ich sukces jest dziełem przypadku lub po prostu mieli szczęście (czynnik zmienny tkwiący w sytuacji). Zaś niepowodzenia tłumaczą brakiem wrodzonego talentu (czynnik stały tkwiący w danej jednostce). Takie osoby nie potrafią cieszyć się z sukcesów, a porażki są dla nich potwierdzeniem, iż słusznie mają niskie poczucie własnej wartości.
Twoje nastawienie buduje przyszłego Ciebie
Poniższy wykres przedstawia dwie osoby o początkowo jednakowej neutralnej (średniej) samoocenie naprzemiennie przeżywające sukces i niepowodzenie. U osoby nastawionej na sukces jej samoocena wzrośnie wraz z każdym sukcesem i pozostanie be zmian w przypadku niepowodzenia. Natomiast u osoby nastawionej na porażkę w przypadku sukcesu poczucie własnej wartości pozostanie bez zmian a w przypadku niepowodzenia spadnie. Czyli w tych samych warunkach samoocena osoby nastawionej na sukces podnosi się, a osoby nastawionej na porażkę spada. Te same doświadczenia, a konsekwencje drastycznie różne.
Od razu widać, jakie nastawienie jest bardziej korzystne. Zmiana podejścia nie jest łatwa, ale jest możliwa. Sam oceń, czy warto.
Uwaga! To samo dotyczy Twoich pracowników. Jako dobry kierownik pewnie wiesz, kto jest mniej pewny siebie w Twoim zespole. Warto szczególnie zadbać o docenienie takich pracowników i pokazywanie im ich własnych talentów oraz wpływu jaki mają na uzyskiwane przez siebie efekty działań.
A jakie Ty masz podejście? Jak Ci z nim jest? A może udało Ci się choć trochę zmienić nastawienie Twojego podwładnego?
Źródło:
Litzke, S. M., Schuh, H. (2007). Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk: GWP.