Jeśli się nie rozwijasz, to się cofasz
Świat się zmienia i ewoluuje, to samo dotyczy świata biznesu. Czasem wydaje się nam, że już uzyskaliśmy odpowiedni poziom swoich umiejętności i możemy zająć się czymś innym. Niestety nie da się stać w miejscu. Nic nie robiąc, tak naprawdę zaczynamy być w tyle.
Bardzo często spotykałam się w pracy z taką sytuacją, że zadania i cele biznesowe były dla pracowników ważniejsze niż ich własny rozwój. Teoretycznie w ten sposób dbali o biznes. Ale tylko teoretycznie, bo to złudzenie. Zostając w tyle nie wspiera się biznesu. Szczególnie będąc na kierowniczym stanowisku.
Mając przed sobą ambitne cele biznesowe niektórym osobom trudno jest wygospodarować czas dla siebie, ale jest to bardzo istotne. I dla nich, i dla biznesu. Warto zarezerwować czas na swój rozwój, na jego planowanie i… trzymać się tego planu. Jeśli sami o to nie zadbamy, to codzienny wir zadań łatwo nas wciągnie i nie pozwoli świadomie budować nowych kompetencji.
Dlatego zachęcam do nadania wysokiego priorytetu swojemu rozwojowi i planowaniu kariery. Długofalowo zwiększa się w ten sposób swoją efektywność w pracy, a także po prostu myśli się o sobie. Jeśli pracownik zostaje w tyle, firmy potrafią być brutalne i mogą podziękować takiej osobie. Nie zawsze wtedy się pamięta, że dany pracownik nie miał czasu na swój rozwój, bo z zaangażowaniem realizował cele firmy.
Poza tym każdy zasługuje na to, by w pełni wykorzystywać swój potencjał. Prawdopodobnie jeśli sam o to nie zadbasz, to nikt inny tego za Ciebie nie zrobi.
Walk the talk (rób to, co mówisz)
Jeśli jesteś szefem i oczekujesz od swoich podwładnych, by planowali swoją karierę zawodową, rozwijali się i zwiększali swoją wiedzę, to będziesz o wiele bardziej przekonujący i wiarygodny, jeśli sam tak robisz. I przeciwnie, jeśli sam się nie rozwijasz, a wymagasz tego od innych, to zwyczajnie podważasz swój autorytet. Zaprzeczasz sam sobie i przestajesz być spójny, a ludzie to widzą.
Dlatego gorąco zachęcam, by uczyć się od innych, korzystać z dostępnych narzędzi rozwojowych, które masz w pracy (w korporacjach i dużych firmach jest ich całe mnóstwo), a także poza nią. Warto do maksimum wykorzystywać to, co jest dostępne, a także szukać nowych perspektyw rozwoju. Dobrze jest nie tylko koncentrować się na swoich umiejętnościach czy wiedzy, ale też na tym, jacy jesteśmy i jak się zachowujemy. Dzięki temu nasza praca nad sobą będzie wszechstronna.
A czy Ty znajdujesz czas na swój rozwój i pracę nad sobą? Co robisz?
Jak budować zmotywowany zespół?
Wskazówka nr 10: Cały czas się rozwijaj i pracuj nad sobą