Jak motywować zespół – 10 praktycznych wskazówek

jak motywować zespół, jak motywować ludzi, jak motywować podwładnych, motywować, jak motywować

Przełożony ma kluczowy wpływ na motywację zespołu

Z powodu kiepskiego szefa pracownicy potrafią odejść z pracy nawet mimo dobrych zarobków, a z drugiej strony niekiedy opuszczają dobrą firmę idąc za swoim przełożonym.

Co więc robić, by podwładni chcieli dla nas pracować? By byli zaangażowani w pracę i chcieli podnosić swoją efektywność pracując wspólnie na sukces zespołu? Co sprawdza się w praktyce?

Podczas wielu lat pracy z podwładnymi przekonałam się, że jest 10 zasad, które pomagają budować zmotywowane zespoły. Klikając w nazwę wskazówki zostaniesz przekierowany do osobnego wpisu, który bardziej szczegółowo opisuje każdy punkt.

1. Jako szef bądź przewidywalny co do zasad Twojego postępowania

Jeśli szef jest stabilny emocjonalnie i spójny w swoim zachowaniu, to jego zespół może skupić się na pracy, zamiast tracić energię na próby przewidzenia nastroju i oczekiwań przełożonego. Kierownik tworzy w ten sposób przestrzeń do kreatywności i zwiększania efektywność zespołu. Zamiast ciągłej niepewności i stresu, pracownicy czują się bezpiecznie i mają szansę uwolnić swój potencjał. Są wyznaczone jasne „zasady gry”, więc nie skupiają się na oszukiwaniu systemu, tylko na wykonaniu swojej pracy.

2. Patrz w przyszłość i integruj zespół wokół wspólnego celu

Wspólny cel do zrealizowania fantastycznie spaja zespół. Jako kierownik warto byś umiał patrzeć w przyszłość i tworzyć wizję tego, co chcesz osiągnąć ze swoim zespołem. Dzięki temu będziesz mógł napędzać biznes, a także motywować swoich podwładnych do podążania w wyznaczonym przez Ciebie kierunku. Jeśli strategia jest jasna i zrozumiała dla wszystkich, dużo łatwiej jest wzbudzać w zespole entuzjazm, zachęcać pracowników do wzajemnej pomocy i integrować ich wokół wspólnego wyzwania.

3. Podchodź do każdego indywidualnie

Każdy pracownik jest inny. Co innego go motywuje, potrzebuje innego wsparcia, ma inne talenty. Dobry manager zna swoich podwładnych i potrafi dostosować swoją komunikację, sposób pracy i motywacji do każdego indywidualnie. Dzięki takiemu podejściu między szefem a podwładnymi rodzi się pozytywna relacja, która procentuje pełniejszym wykorzystaniem talentów pracownika i jego zwiększonym zaangażowaniem. A wyniki zespołu rosną… 😊

4. Bazuj na mocnych stronach pracowników

Gdy kierownik zna mocne i słabe strony swoich podwładnych może tak przydzielać zadania, by pracownicy jak najczęściej bazowali w swojej pracy na swoich mocnych stronach. Takie podejście zapewnia nie tylko spektakularne wyniki, ale sprawia, że ludzie czują się „na fali” i pracują z prawdziwym entuzjazmem. Jeśli zespół nauczy się, kto ma jakie mocne strony, szybko zacznie z tego korzystać i ludzie zaczną sobie pomagać już bez ingerencji szefa. Dzięki temu nie tylko podnoszą się wyniki, ale buduje się zgrany zespół.

5. Dbaj o komunikację i doinformowanie

Jeśli szef dzieli się wiedzą i informacjami z podwładnymi, to jego ludzie zyskują szerszą perspektywę, mogą podejmować lepsze decyzje i lepiej planować swoje działania. Czują się zauważeni i ważni. To buduje ich zaangażowanie. Warto zadbać także o wymianę wiedzy i informacji między współpracownikami. Nie tylko zwiększy to ich efektywność, ale też sprawi, że poczują się jednym zespołem.

6. Wspólnie wypracowuj rozwiązania

Nie zawsze jest to możliwe, nie zawsze też ma sens, ale w wielu momentach zdecydowanie warto zapraszać swoich podwładnych do pracy nad wymyślaniem najlepszych rozwiązań i do współdecydowania. Takie podejście zapewnia różne punkty widzenia, a także znacząco podnosi motywację zespołu. Potem pracownicy nie tylko o wiele bardziej starają się wprowadzić w życie wspólnie wypracowane rozwiązanie, ale też jest im dużo łatwiej to robić, bo dobrze rozumieją dane zagadnienie.

7. Deleguj, usamodzielniaj i przekazuj władzę

Dzielenie się odpowiedzialnością i pozwalanie pracownikom, by byli samodzielni w wybranych obszarach zazwyczaj znacząco podnosi ich motywację do pracy. Dlatego tak ważne jest, by delegować nie tylko zadania, ale także dawać możliwość podejmowania decyzji.  Wolność kreacji i niezależność decyzji podnosi zaangażowanie przede wszystkim u szczególnie zdolnych pracowników. Uważam jednak, że umiejętne uczenie pracowników samodzielności z czasem pobudza potencjał i motywację w każdym z nich.

8. Zauważaj i doceniaj

Niby wszyscy wiemy, że docenianie pracowników jest ważne, a jednak często zapominamy to robić. Warto nie tylko doceniać pracowników za spektakularne wyniki, ale też za codzienną, ciężką pracę. Zauważ zaangażowanie i poświęcenie Twoich podwładnych. To dla nich ważne. Nie tylko poczują się lepiej, ale wzrośnie ich chęć do pracy.

9. Wyjdź poza pracę

Praca to nie wszystko i warto o tym pamiętać… także w pracy 😊 Aby zbudować naprawdę mocny zespół, warto by pracownicy znali się nie tylko w sytuacjach służbowych. Luźne rozmowy o życiu czy wspólna zabawa zbliżają ludzi do siebie. Pozwalają znaleźć im inne punkty wspólne niż tylko praca, pogłębiają komunikację, spajają. Dlatego tak istotne są wspólne wyjścia czy wyjazdy integracyjne.

10. Cały czas się rozwijaj i pracuj nad sobą

W dynamicznym środowisku zawodowym stanie w miejscu oznacza tak naprawdę cofanie się. Dbanie o swój rozwój i karierę zawodową to ważny aspekt pracy. Jeżeli wymagasz od swoich podwładnych, by dbali o swój rozwój, warto byś sam też tak robił. W przeciwnym razie podważasz swój autorytet. Jeśli zaś postępujesz zgodnie z tym co mówisz, zachęcasz innych, by podążali za Tobą. Pracując nad swoim rozwojem masz też szansę odkrywać nowe sposoby motywacji swoich podwładnych.

 

A czy Ty korzystasz z powyższych wskazówek, by motywować swój zespół? A może masz inne, sprawdzone sposoby?